Shakti Yin®, Jooga & Shaktitanssi

Matkani joogan parissa

Matka  joogan parissa on ikuinen, mitään ei tule valmiiksi enkä lopulta hallitse yhtään mitään.

 Aikanaan aloitin joogan  hot joogalla ja tunsin kehoni tulleen kotiin. Asanat tuntuivat siltä kuin olisin niitä aina tehnyt. Jo vuoden päästä löysin itseni ohjaajakoulutuksesta ja siitä se oppiminen alkoi ja edelleen opin. Joogaa olen ohjannut säännöllisesti vuodesta 2011. Koulutuksia on käyty useita mutta tärkeimmät opit olen saanut opettaessani muita sekä oman kehoni kautta. Mihinkään järjestöihin en ole koskaan liittynyt tai laskenut koulutustuntejani vaikka alalla niin yleisesti ottaen tehdään ja määritellään taso. Itse olen kokenut tämän tarpeettomana. 

Ohjaan joogaa hyvin intuitiivisesti mutta anatomiasta ja muista joogan lainalaisuuksista toki on täytynyt opiskella sekä opiskelen edelleen. Oma kehollistaminen on ollut rankkaa , ihanaa ja mielenkiintoista. Peruskoulutuksen jälkeen mielenkiintoni on kääntynyt mm Yinjoogaan ja Prana Vinyasaan ja sittemmin Shaktitanssiin eli joogan tanssiin ja shiatsuterapiaopinnoista tuli syvyyttä myös joogan puolelle. 

Joogaa ohjatessa kanavoin ja luen ryhmää, muutan ohjaustani ryhmän mukaan miltei joka kerta vaikka olisi suunnitelma takaraivossa. Eräs opettajistani on sanonut “Teach what you love” ja näin olen tehnyt. 

Shakti Yin® yhdistää hitaat, meditatiivisen rytmikkäät joogaliikkeet pitkiin Yin joogan asanoihin. Liikkeet ovat kuullostelevia, tutkivia ja pehmeän voimallisia. Ne ikäänkuin tunnustelevat mitä on tulossa Yin asanassa. Joskus keho-mieli kaipaa liikettä asettuakseen pidempään läsnäoloon. Toisaalta rauhallisen liikkeen jälkeen Yin asana suorastaan kutsuu laskeutumaan syvään olemiseen, kuunteluun ja rauhaan. Vaikka harjoitus tehdään ryhmässä, on pyrkimys yksilölliseen harjoitukseen. Toiselle pehmeä liike tuntuu hyvältä jatkaa pidempään ja toiselle Yin joogan näennäinen pysähtyneisyys kutsuu aiemmin. Shakti Yin® opettaa itse harjoittajaansa, kannustaa löytämään harjoittajalleen sopivan liikeradan ja antaa mahdollisuuden havainnointiin kuinka liike on läsnä koko ajan mutta kuinka se muotoutuu hengityksen mukaan ja kuinka keho-mieli kokonaisuus elää oli liike sitten näkyvämpää tai enemmän sisäistä energian virtausta. 2,5h harjoitus antaa lempeää voimaa ja syvää lepoa.

Prana Vinyasa

Shiva Rean kehittelemä joogasuuntaus on Vinyasajoogaa, joka voi olla dynaamista tai pehmeämpää, mutta ajatuksena edetä askel askeleelta yksinkertaisesta haasteellisempaan harjoitukseen.

Yinjooga

Yinjoogassa pitkäkestoisilla asanoilla vaikutetaan meridiaaneihin ja sidekudoksiin. Mieli saa harjoituksen pysyä läsnä kun kehoa kuunnellaan ja annetaan hengityksen hoivata.

Shaktitanssi

Shaktitanssi on joogan tanssia. Shaktitanssin kautta pääsin kosketuksiin herkän feminiinisen puoleni kanssa. Shaktitanssi koostuu eri vaiheista. Alkuun tehdään mantrameditaatio johon yhdistyy käsien liikkeet liikemeditaatioksi. Rauhalliset shaktivenytykset avaavat kehoa ja luovat meditatiivisen tilan. Rytmiset seisomaliikkeet  nostavat energiaa. Lopulta liike vapautuu mantramusiikin vietäväksi. Vapaa tanssi on hyvin rentouttavaa ja parhaimmillaan se vapauttaa jopa tunnelukkoja. Liike voi olla mitä tahansa sisäisestä liikkeestä aina juoksuaskeliin tai hyppimiseen, ravisteluun, nauruun tai mihin tahansa. Shaktitanssi on Sara Avtarin kehittelemä harjoitus pohjautuen kundaliinijoogaan.